Na zastępstwach, na dodatkowych lekcjach lub w ostatnich dniach roku szkolnego, gdy materiał już zrealizowany, możemy pokusić się o rozwijanie wyobraźni przestrzennej i zająć się bryłami. Dla uczniów jest to zwykle lekka, przyjemna praca. Poniżej wypisałam cztery propozycje, a w nich kilka ciekawych linków.
1. Budowanie szkieletów figur przestrzennych.
Można tutaj wykorzystać specjalne zestawy do budowy szkieletów brył, klocki magnetyczne, słomki do napojów, klocki rurki, wykałaczki. Do sklejania może służyć plastelina, ciastolina, a nawet kawałki warzyw i owoców.
2. Rysowanie i sklejanie siatek brył
Będą do tego potrzebne nożyczki, papier, klej. Można sklejać całe miasta, modele pokoju z wyposażeniem, pudełka albo po prostu figury przestrzenne. W Internecie znajdziemy sporo stron zawierających darmowe, gotowe siatki do wycięcia. Oto moje ulubione:
generator przeróżnych pudełek: https://www.templatemaker.nl/pl/?fbclid=IwAR1TFHTte3NtTn7tkFw7yHcFBwQDcN5kU7Y_2hvrUrm9o8q4I_jrGLXBUzo
pomysł na bryły ze sznureczkami: https://fb.watch/6f0Bz0vWyO/
piłka, czyli dwunastościan ścięty: https://www.polyhedra.net/en/model.php?name-en=truncated-icosahedron&fbclid=IwAR2pYX0Pnh38vRFl1GOZjGFoyQR4acPkDFELfzzAsvNFAZqjQ_HonAowGXY
różnorodne siatki brył: https://www.polyhedra.net/en/
3. Rysowanie figur przestrzennych na papierze izometrycznym
Wystarczy wydrukować kartkę w kropki, a dalej już tylko wyobraźnia może nas ograniczyć: matmistrz.blogspot.com/2020/12/3d-czyli-projekt-na-kartce-w-kropki.html?fbclid=IwAR1R8-lb63mjBmaKnuSynZMu3ZbUYOif1ja8RA5TITx21Roy0967Ll-qwjU
Podobnie można pracować z geoplanem.
4. Widoki budowli z sześcianów lub klocków
Mając gotowe sklejone sześciany lub dowolne klocki, uczniowie mogą układać przeróżne kształty, a potem rysować widok z różnych stron. Mogą też z rysunków odtwarzać budowle.
Tutaj przykład: https://matematykawpodstawowce.pl/widoki-budowli-z-szescianow/
Budowle z sześcianów online: https://toytheater.com/cube/
5. Rozpoznawanie graniastosłupów i ostrosłupów
W moim sklepie znajdziesz te z kolorowankę, w której uczniowie mają policzyć ile brył jest na rysunku i odpowiednio zamalować tę liczbę w polu z wynikami. Karta sprawdzi się najlepiej w klasach 6: https://krolowamatma.pl/produkt/rozpoznawanie-figur-przestrzennych/